Praha, Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Lokalita: |
Praha |
Investor: |
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), státní organizace |
Realizace: |
Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a.s., divize Dopravní stavby – vedoucí sdružení; STRABAG Rail a.s., Avers, spol. s r.o.) |
Typ stavby: |
Dopravní infrastruktura |
Doba výstavby: |
04/2017 – 07/2020 |
Popis: |
Kdyby nebylo Karlova mostu, je Negrelliho viadukt nejstarším mostem v Praze. Jedno prvenství mu ale přeci jen patří – jde o první pražský železniční most přes Vltavu. Na jeho stavbě se v letech 1845-1849 podílelo až 3 000 českých, německých i italských dělníků. Sám Alois Negrelli, jenž byl pověřen stavbou dráhy z Vídně do Prahy a do Děčína, pocházel z jižních Tyrol. Se svými 1 120 metry délky neměl viadukt v Evropě přes půl století konkurenci. Tvoří jej 87 oblouků, z nichž je 77 pískovcových a 8 žulových (nad řekou). Za plného provozu přečkal povodně v letech 1865, 1890 i 2002. Navržen byl totiž na základě čerstvých zkušeností s povodní v roce 1845. V roce 1873 byl dostavěn tzv. „Karlínský spojovací viadukt“ o délce 351 m, který se skládá z 26 oblouků – 10 kamenných a 16 cihlových. Propojuje Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží. Takto historicky a kulturně významná je stavba, o jejíž opravu se v průběhu následujících tří let bude starat sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Most je v provozu již více než 160 let a to bez zásadních rekonstrukcí. Důvodem té současné je téměř havarijní stav mostní konstrukce, nevyhovující stav železničního svršku a zastaralost sdělovacího, zabezpečovacího a silnoproudého zařízení i trakčního vedení. Co rekonstrukce přinese
Stavba je také součástí připravovaného projektu „Modernizace trati Praha-Kladno“, a to včetně odbočky na Letiště Václava Havla. Zmínky v médiích o projektu Rekonstrukce Negrelliho viaduktu naleznete zde a zde. |