Poslední kubík nosné konstrukce na Fáblovce

V druhé polovině listopadu jsme dokončili pylon na nejdelším zavěšeném mostě v České republice.

Na počátku července jsme zaznamenali významný milník ve výstavbě mostu přes Labe, když byl dokončen výsuv mostovky. Následovalo krátké období, kdy se zdánlivě nic nedělo, neboť se pracovalo zejména uvnitř mostu, kdy se budovaly příčníky. Pak výstavba opět nabrala rychlý viditelný postup, protože se za pomocí šplhacího bednění stavěl pylon. Nejprve se budovaly skloněné dříky s délkou taktu 4 m, kdy se využívaly prefabrikované armokoše. Aby se předešlo nadměrným průhybům, dříky se proti sobě rozpíraly dvěma vzpěrami.

Poté co se šikmé dříky přiblížily, rekonfigurovalo se šplhací bednění a betonovala se svislá vrcholová společná část, ve které jsou uložena sedla. Sedlo je speciální konstrukce použitá poprvé v ČR, která umožňuje převedení jednotlivých lan závěsů přes pylon. Sedlo je vyplněno vysokohodnotným betonem (UHPC), ve kterém je pro každé lano vytvořen kanálek tvaru obrácené kapky. V jednom závěsu je až 169 lan a stejný počet je kanálků v sedle. Celkem máme 7 závěsů a tedy i 7 sedel. Mezní únosnost takového kabelu odpovídá přibližně 4000 t a závěs je využit na sílu odpovídající asi 2000 t. 

Protože betonáže probíhaly většinou za horkých letních a používal se beton vysoké pevnosti s velkým vývinem hydratačního tepla, bylo potřebné betonovou směs chladit pomocí trubek vedených betonovaným taktem, trubkami byla čerpána voda z Labe.

V úterý 19.11.24 byl tedy dokončen pylon. Den je významný také tím, že jsou rovněž i dokončeny všechny betonové prvky nosní konstrukce.

V následujícím období bude probíhat montáž závěsů. Nejprve se zavěsí plastové trubky, do kterých se budou postupně protahovat jednotlivá lana. Lana se částečně napnou. Nakonec se postupně všechna lana napnou na požadovanou sílu v pořadí daném projektantem. Tak se změní statický systém mostu v definitivní a bude možné odstranit dočasné podpory, čímž vynikne elegance zavěšeného mostu.