Máme velmi silného partnera
V prosincovém čísle EUR Sourcebook vyšly velice zajímavé materiály o světových dodavatelích ve stavebním průmyslu. Tyto údaje jen potvrdily, jak silného partnera HOCHTIEF VSB a.s. v HOCHTIEF AG má.
Co tedy říkají tvrdá data o tom, jak si stavební společnosti vedly na stavebním trhu mimo své domovské země v roce 2001 podle toho, jaký vytvořily zisk? HOCHTIEF v této sféře opanoval vynikající druhé místo, hned za švédskou společností SKANSKA. Pokud se do výsledků započítají i domácí trhy, klesá HOCHTIEF vzhledem k dlouhodobě neutěšené situaci na německém stavebním trhu na páté místo. Ovšem absolutním hegemonem je HOCHTIEF v takových segmentech stavebního trhu jako je výstavba letišť, administrativních budov, zdravotních center, ale také pokud se týká výstavby maloobchodů, sportovních zařízení, hotelů, bytových domů či vládních úřadů. Na prvních příčkách je HOCHTIEF ve stavbách týkajících se dopravy – jedná se dálnice, železnice, přístavy, mosty, dále ve stavbách vzdělávacích, kulturních, nákupních a zábavních center a v dalším. Mohou snad být lepší důkazy než tato jasná fakta, že si naše společnost vybrala silného partnera, skutečně velkého hráče v mnoha rozdílných segmentech světového stavebního trhu?
A jaké jsou hlavní trendy na světovém stavebním trhu současnosti? Nejsilnějšími segmenty, které táhnou stavební průmysl jsou výstavba letišť, silnic a dálnic a železnic. V mnoha dopravních projektech státní a obecní investoři směřují k tomu, aby se dělili o finanční břemena s privátními investory. Tím sice narůstají pro stavební společnosti rizika, zároveň se však otevírají i cesty k podstatně vyšším ziskům. Tento postup HOCHTIEF přijal v případě athénského letiště a v současnosti je spolu s dalšími společnostmi členem konsorcia, které se chce na podobném principu účastnit výstavby řecké dálniční sítě.
Obecně se stala mezinárodní letiště pro stavební průmysl zajímavější po teroristických útocích v září 2001. V červnu 2002 konsorcium částečně vlastněné HOCHTIEF a Grupo Ferrovial S.A. podalo nabídku k privatizaci letiště Australia´s Kingsford Smith Airport v Sydney. Další konsorcium zahrnující i HOCHTIEF uzavřelo exkluzívní kontrakt na výstavbu nového mezinárodního letiště v Berlíně, náročná jednání však stále pokračují.
Pokud se jedná o světové regiony, nejsilnějšími jsou Střední východ, Čína a Velká Británie. Ovšem jako země s potenciálem růstu jsou viděny i Česká republika a Polsko, které pomáhají HOCHTIEF kompenzovat jeho náročnou pozici na německém domácím trhu, kde dle slov Friedela Abela, předsedy představenstva HOCHTIEF Construction AG, panuje „ruinující cenová soutěž“. V Německu se proto HOCHTIEF soustřeďuje na nákupní střediska, dopravní a sportovní zařízení.