Silné stavební firmy rozšiřují obor podnikání

23.1.2003

Admin

Společnost HOCHTIEF VSB se chce prosadit při stavbě silnic, firma Swietelsky stavební zase na železnici. 

Tradiční rozložení sil na českém stavebním trhu pomalu patří minulosti. Firmy z pozemního stavitelství se orientují na silniční stavby, jiné zase hodlají vstoupit do železničního stavitelství nebo ze silničního do pozemních staveb. Cíl je jasný - obsáhnout co největší trh, rozložit rizika a zajistit si významný vzestup zakázek. "Není to ale jednoduché. V novém oboru chybějí reference i zkušenosti. Proto do projektů jdeme s odbornými firmami. Potenciál tady je ale velký," říká Aleš Ullmann, obchodní ředitel stavební společnosti HOCHTIEF VSB, která se chce prosadit i při stavbě silnic. Její první zakázkou je účast v konsorciu na přeložce železniční trati a komunikace v Mladé Boleslavi. HOCHTIEF VSB tak následuje jiné velké podniky pozemního stavitelství, jako jsou SSŽ, specializované na liniové stavby, nebo Skanska CZ či Metrostav, které se na tento segment zaměřily už před časem. "To jsou jediné firmy, které zvládnou prakticky jakoukoli zakázku bez subdodávek. Pokouší se o to i ŽS Brno," uvádí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Milan Veverka. Podle Petra Čížka, předsedy Sdružení pro výstavbu silnic, vidina velkých investic láká, ale už dnes je na trhu víc kapacit než zakázek. "Je to boj. Každý hledá co nejlepší místo a zkouší se uplatnit i tam, kde dosud třeba nebyl," říká Čížek. To je také důvod, proč firma Swietelsky stavební, kterou řídí, nyní k pozemnímu a silničnímu stavitelství, kde dosud působí, přidá i železniční. "Koncern Swietelsky, který nás vlastní, patří v tomto segmentu mezi evropskou špičku. Máme zázemí, stroje. Má to logiku," je přesvědčen Čížek. Podobně své aktivity rozšířila i společnost Strabag ČR, když koncem roku 2000 do firmy orientované na dopravní stavitelství včlenila závody pozemního stavitelství firmy Ilbau. "Na jedné straně jsou státní zakázky a v budoucnu i možnost čerpat peníze ze strukturálních fondů unie. Na té druhé pak silná konkurence hlavně v bytové výstavbě. Případný výpadek v ní může právě inženýrské stavitelství nahradit," vypočítává důvody analytik David Marek z Patria Finance. Podle něho ale podobné rozšíření záběru bude doménou jen kapitálově silných firem. "U menších je specializace nevyhnutelná. Jen tak dosáhnou komparativních výhod," dodává. Nastoupený trend může být dlouhodobější zvláště za situace, kdy obor čeká stabilní růst. "Nejméně rentabilní divize by se prodávaly, jen kdyby nastal dlouhodobější útlum. Ten nyní nečekáme," předpovídá Marek. HOCHTIEF VSB letos čeká, že českobudějovická divize dopravních staveb s 250 zaměstnanci firmě zajistí přes půl miliardy korun tržeb z celkově očekávaných více než pěti miliard. "Jednou z variant dalšího rozvoje je užší propojení s některou firmou až do úrovně kapitálového vstupu," nastiňuje možný vývoj Ullmann. Perspektivy vidí i při výstavbě letišť, což je jedna z domén mateřské firmy HOCHTIEF AG.